Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Slušaj šta ti telo govori

#mentalnozdravlje

Slušaj šta ti telo govori

Znaš ono kada smo bili mali pa smo se igrali gluvih telefona i dok reč dođe do poslednje osobe niđe veze sa izvornom rečju. Bilo nam je jako simpatično da izmislimo reč i zakomplikujemo sve, a još smešnije nam je bilo ako onaj na kraju mora da izgovori nešto bezobrazno. :)

Sada, kada smo „malo porasli“ nije nam više toliko zanimljivo da igramo ovu igricu, ali neko ipak jeste, a to su naši hormoni. Znaš sigurno šta su hormoni i kako oni rade, ali nažalost ne možeš uvek znati kako da prepoznaš kada oni malo zakoče. Hormoni su veoma važni za tvoje svakodnevno funkcionisanje. Prosto rečeno, oni su prenosioci informacija između tvojih žlezda i organa i na njihovu ravnotežu mogu uticati brojni faktori kao što su previše fizičke aktivnosti, premalo sna, previše kofeina ili čak i loši međuljudski odnosi. Vrlo često se dešava da ne umemo da prepoznamo da je došlo do određenog disbalansa jer poruke koje nam telo tada šalje ne znamo da prepoznamo. Zato je važno da naučiš da osluškuješ svoje telo i poruke koje ti ono šalje. Međutim, kao i kod gluvih telefona, vrlo često ne čujemo dobro i ne umemo da prepoznamo šta nam to naše telo poručuje. U nastavku ti dajemo par saveta na šta treba da obratiš pažnju kada je rad tvojih hormona u pitanju:

 

  1. No stress – „Nemoj da se nerviraš“, znamo da se ježiš od ove rečenice, jer lako je reći ali kontrolisati svoja osećanja je već nešto malo teže. Da li znaš šta su kortizol i adrenalin? To su hormoni koji ti pomažu da se bolje koncentrišeš i brzo reaguješ u važnim situacijama. Oni su tu da ti bustuju energiju i pažnju kada je to potrebno. Oni su ujedno i hormoni stresa, pa kada krenu prekomerno da se luče to već nije dobro za tvoj organizam, kao ni za štitastu i polne žlezde.
  2. Noć je za učenje, izlaske, druženje – Hmm, pa jeste ponekad, ali samo ponekad. Ništa od ovoga ne sme da utiče na tvoj san jer tvoje telo zna kada treba da spava, a to je upravo noć. Kada sunce zađe, zbog manjka svetlosti počinje da se luči melatonin i nama se onda spava. Sada verovatno misliš, ok onda ću upaliti svetlo, popiti dosta kofeina itd, ali moraš znati da je lučenje melatonina neophodno tvom organizmu. Ovaj hormon mu pomaže da se bori protiv srčanih bolesti, reguliše naš biološki sat ali i sprečava starenje. Zato, sledeći put kada ti se prispava, ne forsiraj nego trk u krevet.
  3. Ne ignoriši upozorenja kao što su česte promene raspoloženja, nagle promene u telesnoj težini, česta nesanica, preznojavanje ili pak depresija ili umor jer sve ovo mogu biti pokazatelji hormonskog disbalansa.  
  4. Check the T4 – možda zvuči kao naslov nekog holivudskog Sci-Fi filma, ali to je u stvari hormon u narodu poznat kao tiroksin koji luči tvoja štitna žlezda i bez kojeg nema života. Nikad nije rano da proveriš kako radi tvoja štitna žlezda, a to ćeš učiniti tako što ćeš posetiti specijalistu endokrinologa.
  5. Podivljali hormoni – kada čujemo ovu rečenicu odmah znamo da su u pitanju polni hormoni i češće ih vezujemo za devojke. Estrogen, progesteron, testosteron, prolaktin, FSH i ostali, svi su oni zaslužni za rad naših reproduktivnih organa i važno je voditi računa o njihovom radu pogotovo ako primetimo neku neuobičajenost na našem telu. Disbalans polnih hormona kod devojka može se manifestovati kroz neredovne menstruacije, problem policističnih jajnika, dok kod muškaraca to može biti problem sa erekcijom, hronični umor, slabost.

Više o hormonima, kako rade i koliko su zaista važni za naše svakodnevno funkcionisanje možeš pronaći u našem eVodiču i delu o hormonima.

? pitajte galu

pogledaj već postavljena pitanja
Hvala. Poruka je prosleđena.
Greška. Pokušajte ponovo kasnije.