Instruktor Gala na delu – kako biti dobar vozač?
Dvadesete su godine važnih odluka, a jedna od njih je i ona o polaganju vozačkog ispita (u slučaju da to niste obavili još sa 17 godina). Ukoliko je baš to ono što vam predstoji u narednom periodu ili se tek pomalja kao ideja, dobro će vam doći nekoliko saveta.
Pre svega, morate biti sigurni u to da želite da budete vozač. Jeste, mnogo je lakše sesti u svoj automobil nego cimati nekoga da vas negde odveze, a da ne pričamo o vožnji autobusom. To, ipak, ne znači da svi mi moramo da budemo vozači. Ako osetite da se u to upuštate pod pritiskom, bolje je da ipak sačekate malo.
Čak i kada ste sigurni u svoju odluku, pred vama se mogu naći brojne nedoumice.
I pre nego što odaberete auto-školu, morate da znate šta vas sve očekuje na putu do vozačke dozvole. Ako već znate, onda ćemo vas samo podsetiti da je najpre potrebno odslušati 40 časova teorijske nastave, nakon koje sledi polaganje teorijskog ispita. Onda sledi praktični, uzbudljiviji deo – časovi vožnje, njih isto četrdeset, posle čega sledi polaganje praktičnog dela. Da biste izašli na praktični ispit, morate imati lekarsko uverenje i položenu prvu pomoć. Odmah nakon ispitne vožnje komisija (instruktor i policajac) će vam saopštiti da li ste položili.
Sada kada smo vas ukratko upoznali sa celim procesom (ili samo podsetili na njega), sledi odabir auto-škole. Ono što želite jeste auto-škola koja je na dobrom glasu, sa profesionalnim instruktorima i predusretljivim osobljem. Zato se informišite o tuđim iskustvima sa auto-školama koje su vam opcija. Raspitajte se, istražite – to je bar lako danas.
Teorijska nastava, uopšte gledano, često ume da bude dosadna, ali imajte na umu da je izuzetno važno da usvajate znanje u kontinuitetu. Izdvajajte svakodnevno bar malo vremena da vežbate onlajn-testove. Nemojte biti kampanjac i dozvoliti sebi da učite tek veče pred ispit. Velike su šanse da dosta toga brzo zaboravite, a to baš i nije prihvatljivo kada je u pitanju učešće u saobraćaju.
S druge strane, praktični deo teško da je dosadan. Slušajte pažljivo instruktora, pitajte ga sve što vam nije jasno, ne shvatajte kritike (a biće ih) lično i ne dozvolite da vas greške pokolebaju. Ne kaže se džaba da se na greškama uči. Ne plašite se (da, znamo, lako je to reći), instruktor je tu i da vas nauči, ali i da se pobrine da se sa časa vratite bezbedni. Što ne znači da na bezbednost ne morate i vi da mislite.
I, došao je i taj dan. Pobrinite se da na polaganje vožnje dođete odmorni i naspavani, koliko god je to moguće. Dišite duboko. Fokusirajte se. Na kraju, verujte u sebe. Ako ste bili odgovorni i posvećeni tokom časova vožnje, nema razloga da ne verujete u sebe na ispitu.
Instruktor će vas svakako pravovremeno upozoriti na sve, ali obratite pažnju na to da ste vezali pojas, da pravilno držite volan, pazite da vam se ne ugasi motor, pripazite na mrtvi ugao, brzinu, saobraćajne znake, pešake.
Ako i padnete, nije smak sveta. To obavezno zapamtite. Uvek možete da probate ponovo. Pre toga uzmite par dodatnih časova.
Na kraju, i nije bitno iz kog ste puta položili. Prvog, trećeg, petog. Bitno je ono što sledi i da odmah po polaganju počnete da vozite po gradu i stičete vozačko iskustvo za neke dalje destinacije. Ako vam okolnosti ne omogućavaju da odmah vozite, možda je bolje da polaganje vozačkog ispita ostavite za neki povoljniji trenutak.
Zatim morate biti svesni svoje odgovornosti u saobraćaju, prema sebi i prema drugima.
Znajte da ćete često trenirati živce, loviti slobodne parkinge, a svakako će vam i finansijski izdaci biti veći.
Ipak, imaćete svoju slobodu i još jedan ostvaren milestone.